دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 34 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 20 |
مهارت های زندگی
مقدمه:
تعریف مهارت¬های زندگی
ویژگی های آموزش مهارت¬های زندگی
اهداف آموزش مهارت های زندگی چیست؟
ضرورت آموزش مهارت¬های زندگی
اجزا و عناصر مهارت¬های زندگی
1- خودآگاهی
2- همدلی
3- ارتباط مؤثر
4- روابط بین فردی
5- تصمیم گیری
6- حل مسئله
7- تفکر خلاق
8- مقابله با هیجان ها
9- مقابله با استرس
10- تفکر انتقادی
تقسیم بندی مهارت های زندگی
1- مهارت ارتباط در روابط میان فردی
2- مهارت تصمیم¬گیری و تفکر انتقادی
3- مهارت مقابله و مدیریت شخصی
شیوه¬های آموزش مهارت¬های زندگی
منابع:
References:
مهارت های زندگی
مقدمه:
آموزش مهارت¬های زندگی اولین بار در سال 1978 تحت عنوان آموزش¬های فشرده مطرح گردیدو برای اولین بار در مشاوره گروهی ارئه شد. و سازمان بهداشت جهانی به منظور پیشگیری و همچنین افزایش سطح بهداشت روانی افراد برنامه¬ای با عنوان آموزش مهارت¬های زندگی تدوین کرد. هدف از این برنامه افزایش توانایی¬های روانی-اجتماعی کودکان و نوجوانان بود، برای اینکه بتوانند با مقتضیات مسائل و دشواری¬های زندگی، سازگارانه برخورد کنند(کورسینی و گازدا ، 2007).
برنامه مهارت¬های زندگی طراحی شده توسط یونیسف، صندوق بین¬المللی کودکان و نوجوانان، از بدو پیدایش در کشور¬های مختلف در مورد صدها هزار نفر از نوجوانان که در موقعیت¬های مختلف قرار دارند بکاررفته است. در سایه آموزش مهارت¬های زندگی به نوجوانان، هنجارها، انگیزه¬ها، طرز تلقی¬ها و رفتارهای آنها شکل می¬گیردتا بتوانند، سازگاری بهتری با جامعه اطراف خود و سایرین داشته باشند. برنامه مهارت¬های زندگی به نوجوانان کمک می¬کند تا معلومات و گرایشهایی را که برای گذر سالم و موفقیت¬آمیز به دوران بزرگسالی نیاز دارد در خود پرورش دهند. نوجوانان با شرکت در این برنامه معلوماتی را می¬آموزند و رفتارهایی را تمرین می¬کنند که به آنها کمک می¬کند از موانعی که بر سر راه رسیدن به اهداف و خواسته¬هایشان وجود دارد عبور کنند (هانتر، 1993).
این آموزش¬ها موجب فراهم آوردن ابزاری می¬گردد که با آن بتوان به یک زندگی هدفمند رسید. برنامه مهارت¬های زندگی رسیدن به یک شرایط بهتر است که می¬توان با آموختن قواعد آن، زندگی مؤثر و موفقی داشت توجه به واقعیت¬ها یکی از قوانین این برنامه است. وقتی بدون اطلاعات و مهارت¬های لازم برای خلق نتایج مورد نظر اقدام شود قوانین جاری زندگی می¬شکند. کسانیکه در رقابتها موفق می¬شوند و به خواسته های معقول خود می¬رسند، از مهارت¬های لازم برخوردارند. قاعده¬ها را می¬دانند و برای زندگی خود طرح و برنامه دارند (مک گرا، 1998، ترجمه مهدی قرچه داغی، 1380).
تعریف مهارت¬های زندگی
برای مهارت¬های زندگی تعاریف مختلفی ارائه شده است.مهارت-های زندگی به گروه بزرگی از مهارت های روانی- اجتماعی و میان¬فردی گفته می¬شود که می¬تواند به افراد کمک کند تا تصمیماتشان را با آگاهی اتخاذ کنند، به طور مؤثر ارتباط برقرار کنند، مهارت¬های مقابله¬ای و مدیریت شخصی خود را گسترش دهند و زندگی سالم و بارور داشته باشند. مهارت¬های زندگی میتواند اعمال شخصی و اعمال مربوط به دیگران و نیز اعمال مربوط به محیط اطراف را طوری هدایت کند که به سلامت بیشتر منجر شود(یونیسف، 2003).
مهارت¬های زندگی شامل مجموعه¬ای از توانایی¬هاست که قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کارآمد را افزایش می¬دهد، در نتیجه شخص قادر می¬شود بدون اینکه به خود یا دیگران صدمه بزند مسئولیت¬های مربوط به نقش اجتماعی خود را بپذیرد و با چالش¬ها و مشکلات روزانه¬ی زندگی به شکل مؤثر روبرو شود (فخراللهی ، 1384).
مهارت¬های زندگی به مجموعه توانایی و مهارتهایی گفته می¬شود که امکان رفتار سازگارانه و مثبت را برای افراد فراهم می¬سازد. به عبارت دیگر، این مهارت¬ها که اکتسابی و اغلب از طریق آموزش و تمرین، ایجاد و تقویت می¬شوند، افراد را در مواجه¬ی مؤثرتر با نیازها و چالش¬های زندگی روزمره توانمند می¬سازند (فولادی، 1383).
مهارت های زندگی
مقدمه:
تعریف مهارتهای زندگی
ویژگی های آموزش مهارتهای زندگی
اهداف آموزش مهارت های زندگی چیست؟
ضرورت آموزش مهارتهای زندگی
اجزا و عناصر مهارتهای زندگی
1- خودآگاهی
2- همدلی
3- ارتباط مؤثر
4- روابط بین فردی
5- تصمیم گیری
6- حل مسئله
7- تفکر خلاق
8- مقابله با هیجان ها
9- مقابله با استرس
10- تفکر انتقادی
تقسیم بندی مهارت های زندگی
1- مهارت ارتباط در روابط میان فردی
2- مهارت تصمیمگیری و تفکر انتقادی
3- مهارت مقابله و مدیریت شخصی
شیوههای آموزش مهارتهای زندگی
منابع:
References:
مهارت های زندگی
مقدمه:
آموزش مهارتهای زندگی اولین بار در سال 1978 تحت عنوان آموزشهای فشرده مطرح گردیدو برای اولین بار در مشاوره گروهی ارئه شد. و سازمان بهداشت جهانی به منظور پیشگیری و همچنین افزایش سطح بهداشت روانی افراد برنامهای با عنوان آموزش مهارتهای زندگی تدوین کرد. هدف از این برنامه افزایش تواناییهای روانی-اجتماعی کودکان و نوجوانان بود، برای اینکه بتوانند با مقتضیات مسائل و دشواریهای زندگی، سازگارانه برخورد کنند(کورسینی و گازدا[1]، 2007).
برنامه مهارتهای زندگی طراحی شده توسط یونیسف، صندوق بینالمللی کودکان و نوجوانان، از بدو پیدایش در کشورهای مختلف در مورد صدها هزار نفر از نوجوانان که در موقعیتهای مختلف قرار دارند بکاررفته است. در سایه آموزش مهارتهای زندگی به نوجوانان، هنجارها، انگیزهها، طرز تلقیها و رفتارهای آنها شکل میگیردتا بتوانند، سازگاری بهتری با جامعه اطراف خود و سایرین داشته باشند. برنامه مهارتهای زندگی به نوجوانان کمک میکند تا معلومات و گرایشهایی را که برای گذر سالم و موفقیتآمیز به دوران بزرگسالی نیاز دارد در خود پرورش دهند. نوجوانان با شرکت در این برنامه معلوماتی را میآموزند و رفتارهایی را تمرین میکنند که به آنها کمک میکند از موانعی که بر سر راه رسیدن به اهداف و خواستههایشان وجود دارد عبور کنند (هانتر، 1993).
این آموزشها موجب فراهم آوردن ابزاری میگردد که با آن بتوان به یک زندگی هدفمند رسید. برنامه مهارتهای زندگی رسیدن به یک شرایط بهتر است که میتوان با آموختن قواعد آن، زندگی مؤثر و موفقی داشت توجه به واقعیتها یکی از قوانین این برنامه است. وقتی بدون اطلاعات و مهارتهای لازم برای خلق نتایج مورد نظر اقدام شود قوانین جاری زندگی میشکند. کسانیکه در رقابتها موفق میشوند و به خواسته های معقول خود میرسند، از مهارتهای لازم برخوردارند. قاعدهها را میدانند و برای زندگی خود طرح و برنامه دارند (مک گرا، 1998، ترجمه مهدی قرچه داغی، 1380).
تعریف مهارتهای زندگی
برای مهارتهای زندگی تعاریف مختلفی ارائه شده است.مهارتهای زندگی به گروه بزرگی از مهارت های روانی- اجتماعی و میانفردی گفته میشود که میتواند به افراد کمک کند تا تصمیماتشان را با آگاهی اتخاذ کنند، به طور مؤثر ارتباط برقرار کنند، مهارتهای مقابلهای[2] و مدیریت شخصی خود را گسترش دهند و زندگی سالم و بارور داشته باشند. مهارتهای زندگی میتواند اعمال شخصی و اعمال مربوط به دیگران و نیز اعمال مربوط به محیط اطراف را طوری هدایت کند که به سلامت بیشتر منجر شود(یونیسف، 2003).
مهارتهای زندگی شامل مجموعهای از تواناییهاست که قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کارآمد را افزایش میدهد، در نتیجه شخص قادر میشود بدون اینکه به خود یا دیگران صدمه بزند مسئولیتهای مربوط به نقش اجتماعی خود را بپذیرد و با چالشها و مشکلات روزانهی زندگی به شکل مؤثر روبرو شود (فخراللهی ، 1384).
مهارتهای زندگی به مجموعه توانایی و مهارتهایی گفته میشود که امکان رفتار سازگارانه و مثبت را برای افراد فراهم میسازد. به عبارت دیگر، این مهارتها که اکتسابی و اغلب از طریق آموزش و تمرین، ایجاد و تقویت میشوند، افراد را در مواجهی مؤثرتر با نیازها و چالشهای زندگی روزمره توانمند میسازند (فولادی، 1383).